CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Travis Wilkerson

Travis Wilkerson
Travis Wilkerson (1969) je americký nezávislý režisér, producent a performativní umělec. Ve svém díle, inspirovaném kubánským avantgardním dokumentaristou Santiagem Álvarezem, propojuje maximalistickou estetiku s politickým radikalismem. Během předloňského ročníku ji.hlavského festivalu bylo možné zhlédnout jeho snímek Samopal, nebo psací stroj? (2015), rafinovanou agit-esej s nádechem filmu noir.

Výpis filmů autora

Daleko od Afghánistánu

Daleko od Afghánistánu

John Gianvito, Jon Jost, Minda Martin, Travis Wilkerson, Soon- Mi Yoo / Afghánistán, Spojené státy / 2012 / 129 min. 0 sec.

Vřetena komentářů, fragmentů, vzorců válečné vřavy, bombardování, explozí a pohledy termovize na civilizační střet ve virtuální dimenzi audiovizuálních obrazů. Změť pohledů průmyslových kamer pozorovacích letounů, denních záznamů války i civilního provozu a lesních kontemplací. Naléhavý, intenzivní dokumentární esej o civilizačním prokletí bezstarostnosti, autorský komentář k únosu vlastní dcery a zneužívání dětí. Sova jako přicházející přízrak noci. Hypnotický, strnulý, zneklidňující pohled očí s chirurgicky přesným zacílením a nejasným významem. Mnohovýznamová férie pohledů posvěcující pošetilou moudrost a neprostupnost.

Nukleární rodina

Nukleární rodina

Erin Wilkerson, Travis Wilkerson / Spojené státy, Singapur / 2021 / 95 min. 0 sec.

Film začíná vzpomínkami Travise Wilkersona na dětství, jehož podobu formovala studená válka a matčina posedlost atomovou bombou. Život v permanentním strachu z jaderného holocaustu mu způsoboval noční můry. Po vítězství Donalda Trumpa se vrátily. Ve snaze pochopit kořeny svých neuróz se autor vydává na terapeutický roadtrip po Spojených státech. Doprovází jej jeho dcery a manželka, spolutvůrkyně dokumentu. Navštěvují nukleární sila i místa spjatá s vyhlazováním domorodého obyvatelstva. Rodinný výlet se stává podkladem pro pronikavou kritiku národní ideologie založené na destrukci a vyvolávání paniky.„Tento film je příběhem naší země – přestože nám osobně nikdy nepatřila –, naší rodiny, ale také násilí páchaného na domorodém obyvatelstvu, bez něhož bychom ji dnes neobývali.“ — Erin Wilkerson---Zdroj citátu: https://www.melodieundrhythmus.com/mr-2-2022/strahlende-zukunft/

Samopal nebo psací stroj?

Samopal nebo psací stroj?

Travis Wilkerson / Spojené státy / 2015 / 71 min. 0 sec.

Osamělý muž vysílá na vlnách pirátského rádia pořad určený jedinému posluchači. Hledá lásku, která beze stop zmizela. Pocit ztráty se postupně rozšiřuje skrze obrazy města, mizející budovy a společenské struktury. Vztek roste, hrozí výbuch. Ambientní souboj recitace a statických obrazů krystalizuje v radikální meditaci, ve které se intimita rozkládá na společenské prvočinitele. Koláž špatného svědomí jednoho Američana i celé Ameriky zakresluje topografii paměti místa a vztahu. Wilkerson rafinovaně míchá fakta s fikcí a intimní autobiografické detaily s bombastickou nadsázkou v žánru, který sám nazývá „punk-agit-noir“.DETAIL:Sedím v obýváku, sleduju televizi, abych se uklidnil… Vyjdeš z ložnice s knihou, co máš ode mě… Čteš nahlas: „Zaujmout teoretické stanovisko implikuje převést ho do praxe.” A pak řekneš: „Jdi do hajzlu!” a práskneš dveřma.

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme