Kamila Zlatušková
Výpis filmů autora
Exkurze aneb Historie současnosti (anglická verze)
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2015 / 82 min. 0 sec.
Tvůrci dokumentární eseje Exkurze postupně navštěvují některé typické cíle turistických exkurzí – bitevní loď Auroru, monumentální stavby třetí říše, Berlínskou zeď a první muzeum na světě v Římě. Spíše než monumenty jako takové je však zajímají různé způsoby setkávání se s historií. S jemnou ironií filmaři sledují, jak památky působí na turistické průvodce a návštěvníky. Zachycují výklad, rozhovory i vzpomínky a pozorují také inscenované situace, během kterých se při prohlídce do výkladu v různých rolích zapojují sami turisté. Pomocí jejich interakce s kulisami historie film rafinovaně zkoumá souvislosti mezi současným člověkem a minulostí. DETAIL:„Na židovském hřbitově v Berlíně je hrob a na něm nápis: ‚Nyní jsi tu, tiše rozjímáš. Až odejdeš, nech zase zaznít svá slova.‘ Památníky a pamětihodnosti na nás mají takový vliv. Jsme mlčenliví.“
Exkurze aneb Historie současnosti (česká verze)
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2015 / 82 min. 0 sec.
Tvůrci dokumentární eseje Exkurze postupně navštěvují některé typické cíle turistických exkurzí – bitevní loď Auroru, monumentální stavby třetí říše, Berlínskou zeď a první muzeum na světě v Římě. Spíše než monumenty jako takové je však zajímají různé způsoby setkávání se s historií. S jemnou ironií filmaři sledují, jak památky působí na turistické průvodce a návštěvníky. Zachycují výklad, rozhovory i vzpomínky a pozorují také inscenované situace, během kterých se při prohlídce do výkladu v různých rolích zapojují sami turisté. Pomocí jejich interakce s kulisami historie film rafinovaně zkoumá souvislosti mezi současným člověkem a minulostí. DETAIL:„Na židovském hřbitově v Berlíně je hrob a na něm nápis: ‚Nyní jsi tu, tiše rozjímáš. Až odejdeš, nech zase zaznít svá slova.‘ Památníky a pamětihodnosti na nás mají takový vliv. Jsme mlčenliví.“
K oblakům vzhlížíme
Martin Dušek / Česká republika / 2014 / 65 min. 55 sec.
Melancholicky laděný portrét milovníka tuningové subkultury, který, pokud právě nesedí za volantem svého DIY vytuněného, postupně se rozpadajícího vozu, klopýtá životem odnikud nikam. Film sleduje pustou krajinu vztahů, jež hlavního hrdinu obklopuje, a dává ji do souvislosti s pustotou severních Čech, ve kterých se jeho příběh odehrává. Obě prázdnoty přitom dokáže alespoň na několik okamžiků zaplnit řev motoru – a není divu, že pro Ráďu tyto zvuky představují rajskou hudbu. Vyhraněněně observační forma snímku nezabraňuje režisérovi promlouvat jazykem plným metafor, které provokují diváky k zamyšlení právě tam, kde by to nejméně čekali: na parkovišti uprostřed burácejícího tuningového srazu.DETAIL:„Já nespím ve stanu nikdy. Protože na tuning srazu, když spíš ve stanu, tak ti to ráno zbouraj. Když jsem byl v tom klubu, tak mi zbořili stan a nacpali mi brambůrky do vejfuku. To mě nasralo docela.“