Jay Rosenblatt
Výpis filmů autora
Až budeš vzhůru
Jay Rosenblatt / Spojené státy / 2016 / 12 min. 0 sec.
Děsivé i veselé vyprávění o cestě ke kolektivnímu nevědomí pomocí pokusů s hypnózou konstruuje autor koláží nalezených záběrů z instruktážních, dokumentárních i fikčních filmů a vrší témata osobních prožitků a frustrací, reflexe společenských stereotypů a tužeb i obrazy divoké či podivné živé a neživé přírody. Jay Rosenblatt (1955), americký nezávislý filmař a vystudovaný psychoterapeut, je autorem více než třiceti snímků, ve kterých zkoumá podstatu a hranice lidské psychiky a emocí. Za svou tvorbu obdržel přes sto nejrůznějších ocenění. Kromě pedagogického působení se věnuje i organizaci San Francisco Jewish Film Festival. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny jeho snímky I Just Wanted To Be Somebody (2006), Čtyři otázky rabínovi (2008) a Býval jsem filma- řem (2003).„Natáčet Až budeš vzhůru byl vskutku požitek a d oufám, že to divák vycítí. Byla to příjemná změna, mé ostatní filmy nejsou zdaleka tak hravé.“
Čtyři otázky rabínovi
Jay Rosenblatt, Stacey Ross / Spojené státy / 2008 / 12 min. 0 sec.
Po smrti filmařky Stacey Rossové se režisér ujal tématu židovské identity v různé zkušenosti izraelských a amerických Židů a s využitím fragmentů jejího nedokončeného snímku natočil film o zdroji jistoty a smyslu společenství v čase pronásledování a smrti.
Když jsme šikanovali
Jay Rosenblatt / Spojené státy, Německo / 2021 / 35 min. 18 sec.
Tísnivé vzpomínky ze školního kolektivu jsou často spojeny se zkušenostmi s šikanou. Podvědomý mocenský akt se v hravé, přesto závažné miniatuře Jaye Rosenblatta stává objektem hlubinného zkoumání pocitů viny a zodpovědnosti. Autor se vrací po padesáti letech na svou základní školu v Brooklynu, ke svým spolužákům i třídní učitelce, aby diagnostikoval kořeny vlastních sklonů k šikanování. Instruktážní školní filmy, animované koláže i konfrontace s ostatními spoluviníky mu pomáhají rozplést předivo viny, hněvu a frustrace. Racionalizace a psychoanalytická rekonstrukce jako cesta ke křehkému dokumentárnímu vykoupení.„Ano, je to moment šikany v našem kolektivním vědomí současnosti. Natáčení tohoto filmu, které trvalo téměř čtyři roky, se protáhlo téměř přes celou délku noční můry v podobě Trumpovy administrativy.“ (Jay Rosenblatt)