Jakub Hejna
Výpis filmů autora
Česko na provázku
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2010 / 80 min. 0 sec.
1 identita 2 město Brno 3 kým jsou Češi 4 totožnost je tažný kůň 5 přední národní ikony posupně mlčí 6 syntéza osobností se hledá mezi zdmi 7 analýza české identity nachází platformu v divadle 8 jestliže totožnost není v každém zvlášť, nenastává vůbec 9 kdo chce porozumět „my", musí vědět, co jsem „já" 10 pokus o zhmotnění české národní identity přináší své nečekané symboly V divadle Husa na provázku se hledá a pojmenovává česká národní identita v divadelně-dokumentaristickém konceptu, v němž se ocitají myšlenky, ideje a těla domácích intelektuálů a veřejných osob.
Jáma
Jiří Stejskal / Česká republika / 2014 / 84 min. 0 sec.
Kolem malebné ukrajinské farmy se nerozléhají polnosti, ale velké sídliště. Na Natašin pozemek na periferii Kyjeva, jenž rok po roce panely zatlačují hlouběji do jámy, shlížejí zlověstné jeřáby. Hrdá majitelka brání nejen desítky akrů půdy, ale také tradiční hodnoty rodiny, víry a vlastnictví. Z ptačí perspektivy pohledu na snímaný prostor ostře vystupuje kontrast vesnice a města. Svérázný model rodinného podniku je vykreslený ve čtyřleté kronice z pohledu hosta z ciziny, který nijak nenarušuje způsob života, jenž rodina žije po generace. DETAIL: Ta jáma, to je metafora lidskosti. Všichni jsou v téhle jámě. Každý bojuje s každým. Existují lidská prasata, která žijí jako prasata – přejídají se k prasknutí a zpíjí se do němoty. Vedou nemravný život. Toto je svět, ve kterém cítím dokonalé štěstí. A slovem “dokonalé štěstí” nemyslím štěstí z hlediska materiálních věcí, ale v duchovním smyslu.
Mallory
Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 101 min. 0 sec.
Skrze osobní příběh vykresluje Mallory komplexní portrét společnosti postižené převládající ideologií ekonomického individualismu, maskovaného za morální maximu osobní zodpovědnosti za vlastní osud. Relativní happyend filmu jen podtrhuje paradoxní obraz světa, v němž prohrávat dává větší smysl než vítězit.