CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

CDF zve do Prahy na čtvrté Hranice filmu

Centrum dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Ji.hlava připravilo další pokračování semináře zabývajícího se hraničními formáty dokumentární tvorby.

Hranice filmu: anatomie zločinu

Analytický průřez projevy zločinu ve hraném i dokumentárním filmu od gangsterů přes Irák k Okupaci

» 8. – 10. září 2017, Praha, FAMU «

Centrum dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Ji.hlava připravilo další pokračování semináře zabývajícího se hraničními formáty dokumentární tvorby. Již počtvrté se účastníci třídenního semináře Hranice filmu ponoří do tajů kinematografie na hranici mezi realitou a fikcí. Tentokrát se třídenní seminář zaměří na fenomén zločinu a jeho projevy v různých filmových a seriálových žánrech.

 

Pro více informací či jakékoliv další dotazy se prosím obracejte na mail
hranicefilmu@ji-hlava.cz

 

PROGRAM SEMINÁŘE

 

PÁTEK 8. 9. 2017 | 18.00 – 23.00

Večer komentovaných projekcí za účasti režisérů filmů

18.00 – 19.00 | Stín (Skyggen, Line Hatland, Norsko, 2013)
První norská žena v roli soukromého detektiva řeší svůj poslední případ.
» Diskuse: Line Hatland, režisérka filmu

19.15 – 21.00 | Nokas (Nokas, Erik Skojldbaerg, Norsko, 2010)
Rekonstrukce největší bankovní loupeže v dějinách Norska.
» Diskuse: Erik Skjoldbaerg, režisér filmu

21.10 – 23.00 | Zákon Helena (Petra Nesvačilová, ČR, 2016)
Aktéři případu gangu Davida Berdycha s odstupem času. Změnilo se něco?
» Diskuse: Petra Nesvačilová, režisérka filmu

 

SOBOTA 9. 9. 2017 | 9.00 – 21.30

9.00 – 9.30 | Registrace účastníků a zahájení 4. ročníku Hranic Filmu

9.30 – 11.00 | Film-zločin a právo | Ivan David
Různé úhly pohledu na právní interpretace vztahu film-zločin. Může být natočení filmu pokládáno za zločin? Můžeme páchat zločin sledováním filmu? Jak se liší právní perspektivy v dokumentu a ve hraném filmu?

11.00 – 11.15 | Coffee break

11.15 – 12.45 | Historická procházka zločinem ve filmu | Kamil Fila
Jaké všechny filmové žánry se věnují zločinu? Jak se mezi sebou liší a jak se vyvíjejí v čase? Může být zločin filmovým fetišem? Jaké nevšední přístupy k tomuto tématu nalezneme v dějinách kinematografie?

12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)

13.45 – 14.45 | Zločin v dokumentu jako lupa mysli | Line Hatland
Jaké jsou varianty propojení zločinu a mysli? Co vlastně dokáže zachytit dokument? Dokáže zločin v dokumentu zpřítomnit pouhé rozpomínání mluvících hlav? Představuje zločin pro dokument příležitost?

14.45 – 15.00 | Coffe break

15.00 – 16.00 | Jak na Gangstery? | Petra Nesvačilová
Jak se točí osobní dokument o gangsterech? Jak se dostat k bývalým vězňům a rozkrýt strukturu fungování celého gangu? Čeho lze dosáhnout dokumentární výpovědí, která nerozplétá detektivní příběh, ale sleduje pachatele s odstupem doby?

16.15 – 17.30 | Zločin (ve) filmové řeči | Andrea Slováková
Jak filmová řeč objevně pracuje s motivem zločinu? Jak používá dekonstrukci filmového materiálu či digitálního obrazu a žánrových konvencí k poukazu na nečekané způsoby vtělení zločinu do světa filmu? Je experimentálního film zločinem vůči „klasickému“ filmovému jazyku? Proč ve filmu Outer Space Petera Tscherkasského, hlavní hrdinku ohrožuje samotný filmový pás i prvky filmu samotné?

17.30 – 18.30 | Přestávka na večeři (není součástí programu)

18.30 – 20.00 | Dokument jako očité svědectví zločinu | Zaradasht Ahmed
Co pro autory a diváky znamená natočit dokument, který je očitým svědectvím probíhajícího bezpráví a zločinu? Jaká jsou jeho etická úskalí a jakou metodu může dokumentarista použít? Kde se pak ve střižně bere příběh? Režisér odhalí komplikace, kterým čelil při natáčení svého oceňovaného snímku Není úniku.

20.00 – 21.30 | Není úniku | Zaradasht Ahmed
Komentovaná projekce filmu, analytický výklad a diskuse s režisérem.
Není úniku (Nowhere to Hide, Zaradasht Ahmed, Norsko, Švédsko, Irák, 2016).

 

NEDĚLE 10. 9. 2017 | 9.30 – 18.15

9.30 – 11.00 | Přednáška / lekce | TBA

11.00 – 11.15 | Coffee break

11.15 – 12.45 | Psát scénář, osnovat zločin | Erik Skjoldbjærg
Jak se píše scénář zločinu? Jaké klíčové prvky je třeba dostat do hry? Kde vzniká psychologie postav – má vyrůstat z příběhu? Jak se liší psaní scénáře thrilleru, detektivky, kriminálky, gangsterky či politického dramatu?

12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)

13.45 – 15.15 | V Okupaci | Erik Skjoldbjærg
Komentovaná projekce vybraných epizod první série seriálu Okupace(Okkupert, Norsko, Francie, Švédsko, 2015-17)

15.15 – 15.30 | Coffee break

15.30 – 17.00 | Jak vznikala Okupace aneb zločin na druhou | Erik Skjoldbjærg
Jak vznikal kontroverzní norský seriál? Jak se na projektu podílel spisovatel Jo Nesbo? Narazili autoři na odpor ruských či norských oficiálních autorit? Z jakých tradic a žánrů seriál čerpá?

17.00 – 17.15 | Sklenka vína

17.15 – 18.15 | Diskuse s účastníky semináře, zhodnocení a předávání certifikátů

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme