CDF zve do Prahy na čtvrté Hranice filmu
Centrum dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Ji.hlava připravilo další pokračování semináře zabývajícího se hraničními formáty dokumentární tvorby.
Hranice filmu: anatomie zločinu
Analytický průřez projevy zločinu ve hraném i dokumentárním filmu od gangsterů přes Irák k Okupaci
» 8. – 10. září 2017, Praha, FAMU «
Centrum dokumentárního filmu ve spolupráci s MFDF Ji.hlava připravilo další pokračování semináře zabývajícího se hraničními formáty dokumentární tvorby. Již počtvrté se účastníci třídenního semináře Hranice filmu ponoří do tajů kinematografie na hranici mezi realitou a fikcí. Tentokrát se třídenní seminář zaměří na fenomén zločinu a jeho projevy v různých filmových a seriálových žánrech.
- Termín:
8. – 10. září 2017 - Místo konání:
Praha, kinosál FAMU, Smetanovo nábřeží 2 - Účastnický poplatek:
- Plná cena: 1.200 Kč
- Zlevněná: 600 Kč
sleva 50 % platí pro studenty, učitele, členy CDF, AČFK a akreditované návštěvníky loňského 20. MFDF Ji.hlava 2016 - Zdarma: DOC.MANI MFDF Ji.hlava (vyjma Nočních Doc.Manů)
- ZKOUMEJTE FILM VE DVOU (vztahuje se i na zlevněnou cenu):
1 + 1 vstup zdarma v případě vyplnění přihlášky do 31. srpna – pozvěte své známé a věnujte jim vstup zdarma, případně se s nimi podělte o vstupné (jméno svého doprovodu prosím uveďte do poznámky v přihlašovacím formuláři)
- Všichni účastníci Hranic filmu obdrží také:
- 30denní přístup na DAFilms.cz
- členskou kartu CDF s roční platností
- certifikát Hranice filmu
Pro více informací či jakékoliv další dotazy se prosím obracejte na mail
hranicefilmu@ji-hlava.cz
PROGRAM SEMINÁŘE
PÁTEK 8. 9. 2017 | 18.00 – 23.00
Večer komentovaných projekcí za účasti režisérů filmů
18.00 – 19.00 | Stín (Skyggen, Line Hatland, Norsko, 2013)
První norská žena v roli soukromého detektiva řeší svůj poslední případ.
» Diskuse: Line Hatland, režisérka filmu
19.15 – 21.00 | Nokas (Nokas, Erik Skojldbaerg, Norsko, 2010)
Rekonstrukce největší bankovní loupeže v dějinách Norska.
» Diskuse: Erik Skjoldbaerg, režisér filmu
21.10 – 23.00 | Zákon Helena (Petra Nesvačilová, ČR, 2016)
Aktéři případu gangu Davida Berdycha s odstupem času. Změnilo se něco?
» Diskuse: Petra Nesvačilová, režisérka filmu
SOBOTA 9. 9. 2017 | 9.00 – 21.30
9.00 – 9.30 | Registrace účastníků a zahájení 4. ročníku Hranic Filmu
9.30 – 11.00 | Film-zločin a právo | Ivan David
Různé úhly pohledu na právní interpretace vztahu film-zločin. Může být natočení filmu pokládáno za zločin? Můžeme páchat zločin sledováním filmu? Jak se liší právní perspektivy v dokumentu a ve hraném filmu?
11.00 – 11.15 | Coffee break
11.15 – 12.45 | Historická procházka zločinem ve filmu | Kamil Fila
Jaké všechny filmové žánry se věnují zločinu? Jak se mezi sebou liší a jak se vyvíjejí v čase? Může být zločin filmovým fetišem? Jaké nevšední přístupy k tomuto tématu nalezneme v dějinách kinematografie?
12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)
13.45 – 14.45 | Zločin v dokumentu jako lupa mysli | Line Hatland
Jaké jsou varianty propojení zločinu a mysli? Co vlastně dokáže zachytit dokument? Dokáže zločin v dokumentu zpřítomnit pouhé rozpomínání mluvících hlav? Představuje zločin pro dokument příležitost?
14.45 – 15.00 | Coffe break
15.00 – 16.00 | Jak na Gangstery? | Petra Nesvačilová
Jak se točí osobní dokument o gangsterech? Jak se dostat k bývalým vězňům a rozkrýt strukturu fungování celého gangu? Čeho lze dosáhnout dokumentární výpovědí, která nerozplétá detektivní příběh, ale sleduje pachatele s odstupem doby?
16.15 – 17.30 | Zločin (ve) filmové řeči | Andrea Slováková
Jak filmová řeč objevně pracuje s motivem zločinu? Jak používá dekonstrukci filmového materiálu či digitálního obrazu a žánrových konvencí k poukazu na nečekané způsoby vtělení zločinu do světa filmu? Je experimentálního film zločinem vůči „klasickému“ filmovému jazyku? Proč ve filmu Outer Space Petera Tscherkasského, hlavní hrdinku ohrožuje samotný filmový pás i prvky filmu samotné?
17.30 – 18.30 | Přestávka na večeři (není součástí programu)
18.30 – 20.00 | Dokument jako očité svědectví zločinu | Zaradasht Ahmed
Co pro autory a diváky znamená natočit dokument, který je očitým svědectvím probíhajícího bezpráví a zločinu? Jaká jsou jeho etická úskalí a jakou metodu může dokumentarista použít? Kde se pak ve střižně bere příběh? Režisér odhalí komplikace, kterým čelil při natáčení svého oceňovaného snímku Není úniku.
20.00 – 21.30 | Není úniku | Zaradasht Ahmed
Komentovaná projekce filmu, analytický výklad a diskuse s režisérem.
Není úniku (Nowhere to Hide, Zaradasht Ahmed, Norsko, Švédsko, Irák, 2016).
NEDĚLE 10. 9. 2017 | 9.30 – 18.15
9.30 – 11.00 | Přednáška / lekce | TBA
11.00 – 11.15 | Coffee break
11.15 – 12.45 | Psát scénář, osnovat zločin | Erik Skjoldbjærg
Jak se píše scénář zločinu? Jaké klíčové prvky je třeba dostat do hry? Kde vzniká psychologie postav – má vyrůstat z příběhu? Jak se liší psaní scénáře thrilleru, detektivky, kriminálky, gangsterky či politického dramatu?
12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)
13.45 – 15.15 | V Okupaci | Erik Skjoldbjærg
Komentovaná projekce vybraných epizod první série seriálu Okupace(Okkupert, Norsko, Francie, Švédsko, 2015-17)
15.15 – 15.30 | Coffee break
15.30 – 17.00 | Jak vznikala Okupace aneb zločin na druhou | Erik Skjoldbjærg
Jak vznikal kontroverzní norský seriál? Jak se na projektu podílel spisovatel Jo Nesbo? Narazili autoři na odpor ruských či norských oficiálních autorit? Z jakých tradic a žánrů seriál čerpá?
17.00 – 17.15 | Sklenka vína
17.15 – 18.15 | Diskuse s účastníky semináře, zhodnocení a předávání certifikátů