Kniha popisuje způsoby, jimiž může být ve filmu vyjádřena náboženská zkušenost. Autor přináší komparaci nejinspirativnějších teorií spirituality ve filmu, které se víceméně shodují v názoru, že film disponuje specifickými nástroji k zobrazení posvátna a že tyto nástroje lze popsat jako jistý styl, jehož klíčovou kategorií je čas. Produkt tohoto stylu navrhuje autor analyzovatjako tzv. spirituální modus, tímto pojmem nazývá soubor operací, jimiž se narativní svět dostává do vztahu k numinózní transcendenci. Práce se zaměřuje na díla klasiků spirituálního filmu (Carl ?. Dreyer, Robert Bresson, Jasudžiró Ozu, Andrej Tarkovskij) i na projevy spirituálního modu v tvorběautorů pozdějších (Béla Tarr, Andrej Zvjagincev), včetně příkladů z mimoevropskýchkulturních okruhů (Latinská Amerika, Írán, Indie, Korea).
Základní informace
Autor: Jaromír Blažejovský
Rok vydání: 2007
Vydavatelství: Centrum pro studium demokracie a kultury
Počet stran: 284