Viera Čákanyová
Výpis filmů autora
100 dnů
Viera Čákanyová / Česká republika / 2009 / 22 min. 0 sec.
Životní příběh nemá přesnou formu, tak jako u obrazu může první pohled směřovat do kteréhokoliv bodu jeho prostoru. Důležité je, že se celek postupně vyjeví. Život pokračuje dál, lidé pracují, plodí děti, z lásky nebo z nedostatku jiné životní motivace. Když není Bůh, jediná jistota je 24-hodin otevřené Tesco. Před 40 lety přistálo Apollo 11 na měsíci. Příští cíl je Mars. Žádný lidský projekt nemůže úspěšně běžet bez naděje na dokončení v rozumné lhůtě. Maximální rozumná lhůta je délka lidského života. Co všechno se do ní vejde? Béla, maďarský biomolekulární vědec v důchodu čeká na smrt. Mezitím řekne pár věcí.
Alda
Viera Čákanyová / Česká republika / 2009 / 51 min. 0 sec.
Na základě knížky Můj život s Alzheimerem Oldřišky Ševelové vznikl scénář k filmu, který dokumentární formou vypráví o ženě vyrovnávající se s postupující demencí mimo jiné vlastními záznamy natočenými na malou digitální kameru, kam si nahrává vzpomínky, myšlenky i denní úkoly.
Bílá na bílé
Viera Čákanyová / Česká republika, Slovensko / 2020 / 74 min. 13 sec.
Videodeník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM (2019), jehož hlavní postavou byla umělá neuronová síť. Během pobytu vede autorka chatové konverzace s umělou inteligencí, které se dotýkají povahy filmu, umění a smyslu života a odhalují způsob myšlení oproštěný o lidskost a emocionalitu, nutící k hluboké introspekci. Záběry z každodenní rutiny na stanici kontrastují s lyrickými scénami člověkem neposkvrněné antarktické přírody, jež autorka doplňuje svými komentáři a myšlenkami, vyprovokovanými osamělostí ledem pokryté krajiny. „Ako sa dá myslieť niečo principiálne neľudské? Točím film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu.“ V. ČákanyováQ&A s režisérkou Vierou Čákanyovou: