Tomáš Šimon

Výpis filmů autora

Kamenolom
Josef Švejda / Česká republika / 2023 / 7 min. 30 sec.
Anežka žije obklopená prasklinami po (ne)přítomnosti svého pěstounského syna a prosí Boha za jeho obrácení. Fragmenty ozvěn z jeho vězeňské cely střídají každodenní rutiny zaplňující táhnoucí se čas, vichřice za okny mezitím přikrývá hrubou beskydskou krajinu. Filmová dokumentární báseň odkrývá složitý vztah bezpodmínečné lásky, která přináší naději i utrpení.

Kamera tortura
Petr Michal / Česká republika / 2024 / 36 min. 0 sec.
Režisér, mladý třicátník procházející životní krizí, osloví své odcizené rodiče, aby mu pomohli vymalovat byt. Konverzace u malířského válečku a ředidla otevírají staré křivdy a zároveň odhalují komplexnost mezilidských vztahů. Absence komunikace či nedostatek vůle k ní jako symptom současných rodinných vazeb stojí v protikladu k péči o holubí rodinu, která se uhnízdila na režisérově balkoně. Snímek ve své civilnosti a autenticitě přitom následuje poučky z knihy věnované amatérským filmařům a filmařkám a vstupuje tak do subverzivního dialogu s paradigmaty filmové pedagogiky. Jak dnes žít, jak tvořit? „Záznamový upomínkový film rodinného charakteru je velmi dobrou školou začátečníka.“ Zdroj citátu: Film a kniha KUČERA, Jan: Filmová tvorba amatéra

Krajina opuštění I.: Dívka s bičem
Eliška Lubojatzká / Česká republika / 2024 / 8 min. 11 sec.
Hlas, tvář, tělo a bič. Dívka v sevřeném monologu ohledává dlouhý stín vržený aktem znásilnění, který se zhmotnil v překvapivé podobě až příliš živého biče. Pomalu ustupující kamera rozšiřuje záběr a doprovází moment, kdy se jí podařilo uvolnit pěst, zbavit se mocného nástroje a promluvit vlastním hlasem.