Robert Kirchhoff
Výpis filmů autora
Díra v hlavě
Robert Kirchhoff / Česká republika, Slovensko / 2016 / 90 min. 0 sec.
O romském holokaustu se ještě ví, ale už moc nemluví. Proces vymazávání paměti započal v podstatě s koncem druhé světové války, kdy mnoho hromadných hrobů v místech pracovních a internačních táborů zůstalo netknuto. I pro vítěze byli Romové obětmi „druhé kategorie“. V několika evropských zemích (Francie, ČR, Slovensko, Polsko, Německo, Chorvatsko, Srbsko) konfrontuje režisér zapomínající současnost se vzpomínkami posledních přeživších pamětníků těchto hrozivých událostí. Výsledkem je částečně inscenovaný a stylizovaný dokument – elegie za oběti monstrózního režimu a lidské netečnosti.„Myslím, že to, čo pomohlo Rómom a Sinti prežiť prenasledovanie, je ich nematerializovaný vzťah k svetu, k bytiu, k času. To bolo pre mňa hlavné východisko filmu. Pamäť, ktorú nesú so sebou, a tá, ktorú vnímame my, naše kolektívne vedomie.“ Robert Kirchhoff
Kauza Cervanová
Robert Kirchhoff / Česká republika, Slovensko / 2013 / 100 min. 0 sec.
Před téměř 40 lety byla na Slovensku zavražděna mladá žena. Dodnes se skupina mužů, odsouzených za tento zločin, marně snaží dokázat, že se stali oběťmi justičního teroru. Režisér zcela nepokrytě sympatizující s odsouzenými jejich případ přesahuje a nepřímo vyjevuje pochybnosti o důvěryhodnosti soudní moci v jeho zemi. Jedinkrát se sejde většina odsouzených před kamerou pohromadě. A to po potvrzení rozsudku roku 2006. Více než vyřčená slova, výtky, zloba nebo smutek působí vyčerpané výrazy ve tvářích a poznání, že to nikdy nemůžou vzdát.
Lidi krve
Miroslav Bambušek / Česká republika / 2021 / 85 min. 0 sec.
Sudety. Současnost. Vnuk zavražděného majitele továrny je najat jako mystický průvodce movitého starce po jeho vlastním osudu. Úsečně načrtnuté rysy přeludného putování pustou krajinou do minulosti odhalují kořeny lidské brutality. Motivy osobní morálky, historické viny za kolaboraci s nacisty a vykoupení skrze pomstu se rozpíjí ve fantasmagorické, halucinační férii, ukrutném reji odlidštěných figur, které žene k naplnění pomsta, chamtivost a chabá vidina vykoupení. Historická alegorie Lidi krve podle skutečné události se pohybuje na hraně dokumentární věcnosti a expresivní, surreálné dramatizace. „Poušť roste. Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť.“ (Friedrich Nietzsche) Film je promítán mimo soutěž.