Petra Nesvačilová
Výpis filmů autora
Český žurnál: Vojna Ztohoven
Petra Nesvačilová / Česká republika / 2020 / 80 min. 0 sec.
O formách politického umění, které se nevyhnutelně dostává do konfliktu se státní mocí, pojednává film zaměřující se ale více na konkrétní, společensko-právní důsledky takového tvořivého gesta. Členové umělecké skupiny Ztohoven se chystají na soudní proces jako důsledek jejich performance, kdy na Pražském hradě, v sídle prezidenta republiky, vyvěsili místo prezidentské standarty červené trenky. V tu stejnou dobu se rozhodnou poskytnout azyl z Ruska prchající rodině Olega Vorotnikova, člena jimi vzývané ruské skupiny Vojna, která se ocitá v mnohem vyhrocenějších střetech s mocí. Zkouška aktivismu po česku tím začíná... „Je to velmi situační film, který jsem si vždycky přála udělat. Divák si bude moct utvořit vlastní názor, ale třeba mu to i nějakým způsobem nabídne pohled na naši vládu a společnost.“ P. Nesvačilová Q&A s tvůrci filmu Český žurnál: Vojna Ztohoven (Petra Nesvačilová, David Čálek, Ztohoven: Martin Leskovjan, Roman Týc, Matěj Hájek):
Opus č. 50 na motivy Milady Horákové
Petra Nesvačilová / Česká republika / 2009 / 16 min. 0 sec.
V situaci a dialogu hereček v ateliéru, které se při čtení snaží porozumět poslední řeči Milady Horákové před soudem, vzniká v úsilí pochopit ji jako ženu a matku kontroverzní etuda vzpírající se strnulému obrazu české političky, oběti komunistického teroru.
Zákon Helena
Petra Nesvačilová / Česká republika / 2016 / 80 min. 0 sec.
Dokumentaristka Petra Nesvačilová ohledává slavnou kauzu Berdychova gangu. V centru jejího zájmu stojí policistka Helena Kahnová, ovšem pouští se i do rozhovorů s dalšími zúčastněnými včetně obviněných a odsouzených. Vytváří tak mozaiku, která nevypovídá ani tak o kauze samé a jejím pozadí, ale spíše o lidech pohybujících se na hraně zákona, o jejich motivech a myšlení. Sama autorka se zaplétá do kontaktů s podsvětím a stává se jednou z aktérek filmu. Musí zvažovat, zda je bezpečné se s některými lidmi stýkat, a vede ji to k otázkám o podstatě zločinu nebo dobra a zla vůbec.„Myslela jsem, že natočím jen portrét o statečné policistce, ale nakonec jsem se ocitla v místech, kterých jsem se vždycky bála a znala je jen z filmu. V podsvětí. A teď koukám, že to podsvětí je kolem nás a někdy hodně blízko.“