CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Michael Palm

Michael Palm
Rakouský filmař a teoretik Michael Palm (1965) vystudoval střih a filmová a mediální studia. Působil jako střihač, zvukař, hudební skladatel i filmový kritik. Napsal mnoho studií a článků z oboru filmové teorie, historie a estetiky. Od roku 2001 natáčí dokumentární a experimentální snímky jako Laws of Physics (2009) nebo Set in Motion (2012). Zítřky kinematografie měly premiéru na MFF v Benátkách 2016.

Výpis filmů autora

Hmota mimo místo

Hmota mimo místo

Nikolaus Geyrhalter / Rakousko / 2022 / 105 min. 0 sec.

Na první pohled, zdálky a z nadhledu, je to půvabná podívaná na scenérii mořského zálivu, a až detailní záběry ukážou, že pobřeží je plné vyplavených plastových lahví. V pomalých, kontrastních statických obrazech se ubírá konceptuální dokument sledující sisyfovské úsilí dostat odpad na místo jemu vymezené. Nepatřičnost, obsažená v titulu filmu, se totiž nejviditelněji vyjevuje na obří asijské skládce, jen zdánlivě bezedné jámě určené k zahrabání všeho, co zbylo po lidech. Odpad vytváříme i na těch nejméně pravděpodobných místech, jako jsou horské vrcholy nebo mořská hladina, a naše snaha ho někam pohřbít, skrýt, zneviditelnit tak působí absurdně.„Místa, která vidíme, jsou úžasná. Nemůžeme však ulpět pohledem jen na povrchu. Musíme se ponořit hlouběji. Vše, co vyrobíme anebo spotřebujeme, nakonec skončí jako odpad. Ale nekončí to tím, že takovou věc vyhodíme. Celý proces tím vlastně teprve začíná.“---Zdroj citátu: https://www.cineuropa.org/en/interview/428745/

bez náhledu

Zítřky kinematografie

Michael Palm / Rakousko / 2016 / 125 min. 0 sec.

Multižánrová koláž, rozpjatá od variace na populárně-naučný film přes interview se známými osobnostmi (filmový teoretik David Bordwell, režisér Christopher Nolan) až k asociativní básni, vtipně využívá podvratný, místy až konspirativní komentář, který se zamýšlí nad budoucností filmu ve světě digitálních platforem. Klouzavá filmová „jízda“ labyrintem muzeí a archivů zpřítomňuje fyzickou stránku klasických filmařských i archivačních postupů a staví je do kontrastu s všudypřítomnou virtualitou. Znamená smrt celuloidu také smrt filmu, nebo jeho rozvoj nepředpokládaným směrem? Ztrácíme audiovizuální paměť? “A few years before a digitally presented film was exclusive. I disliked it. Scratches , dust and the noise of the silver belong to my formative movie experiences. But nostalgia is not an option.”

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme