Jan Gogola ml.

Výpis filmů autora

Česká fotka - Geometrie myšlení
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2015 / 26 min. 0 sec.
Na výletě z Prahy do Kolína a zpět zaostřuje český filozof Miroslav Petříček svůj vtip i fotoaparát na strukturní aspekty prostředí. Vybaven katalogy avantgardních meziválečných fotografů – Jaroslava Rösslera, Jaromíra Funky, Josefa Sudka ad. – se potuluje po kolínské elektrárně a v dialogu s režisérem hledá předobrazy jejich fotografií. Vertikály, horizontály, rámy, světlo a stín se stále důrazněji vylupují z vizuálních i diskurzivních úvah o vnímání geometrie a geometrii vnímání.

Česko na provázku
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2010 / 80 min. 0 sec.
1 identita 2 město Brno 3 kým jsou Češi 4 totožnost je tažný kůň 5 přední národní ikony posupně mlčí 6 syntéza osobností se hledá mezi zdmi 7 analýza české identity nachází platformu v divadle 8 jestliže totožnost není v každém zvlášť, nenastává vůbec 9 kdo chce porozumět „my", musí vědět, co jsem „já" 10 pokus o zhmotnění české národní identity přináší své nečekané symboly V divadle Husa na provázku se hledá a pojmenovává česká národní identita v divadelně-dokumentaristickém konceptu, v němž se ocitají myšlenky, ideje a těla domácích intelektuálů a veřejných osob.

Exkurze aneb Historie současnosti (anglická verze)
Jan Gogola ml. / Česká republika / 2015 / 82 min. 0 sec.
Tvůrci dokumentární eseje Exkurze postupně navštěvují některé typické cíle turistických exkurzí – bitevní loď Auroru, monumentální stavby třetí říše, Berlínskou zeď a první muzeum na světě v Římě. Spíše než monumenty jako takové je však zajímají různé způsoby setkávání se s historií. S jemnou ironií filmaři sledují, jak památky působí na turistické průvodce a návštěvníky. Zachycují výklad, rozhovory i vzpomínky a pozorují také inscenované situace, během kterých se při prohlídce do výkladu v různých rolích zapojují sami turisté. Pomocí jejich interakce s kulisami historie film rafinovaně zkoumá souvislosti mezi současným člověkem a minulostí. DETAIL:„Na židovském hřbitově v Berlíně je hrob a na něm nápis: ‚Nyní jsi tu, tiše rozjímáš. Až odejdeš, nech zase zaznít svá slova.‘ Památníky a pamětihodnosti na nás mají takový vliv. Jsme mlčenliví.“