Jan Foukal

Výpis filmů autora

Amerika
Jan Foukal / Česká republika / 2015 / 70 min. 0 sec.
Sofistikovaný portrét trampingu skrze osobní optiku zároveň rekonstruuje i dekonstruuje mýtus českého snu o svobodě. Metaforická Amerika slouží jako prostor pro osobní projekce hlavních hrdinů i jako zástupný zmizelý ráj, jehož časová a prostorová neukotvenost tak trochu šejdrem odkazuje k neurčitému pocitu chybění. V líném pohybu mezi road movie, ryze romantickým filmem a observačním muzikálem se postupně ustalují otázky: Je to hra? Je to na vážno? Nejasná odpověď ale dokonale koresponduje s utopickým světem trampů, kam slova jako fikce a skutečnost vlastně vůbec nepatří. DETAIL:“Jó, jako, ale vy máte nějakou představu o Americe, co my nemáme…” “Ale vy tam máte country!” “Máme country, jo… Ale vaše country je jiný než naše country. Je to víc romantický, to ti řeknu…"

Poslední přednáška Egona Bondyho
Jan Foukal / Česká republika / 2009 / 32 min. 0 sec.
Filmaři natáčeli s filozofem a básníkem Egonem Bondym v jeho bytě na bratislavském sídlišti a po filozofově smrti, která záznamy proměnila v poslední, je spojili s fragmenty divadelní inscenace, aby v zrcadlení přednášky s představením mohlo myšlení pokračovat dál.

Sami doma
Jan Foukal / Česká republika / 2022 / 74 min. 0 sec.
Na půdorysu jednoho pražského bytu (2+kk) čerství spolubydlící nehledají východisko lockdownu, který se tím stává spíše kulisou za okny. Formou všudypřítomné ruční kamery se odhaluje realita (ne)plynoucího času pandemie. Zatímco se protagonisté vzájemně odhalují a svěřují z předešlých nenaplněných vztahů, pozorujeme, jak se v domácnosti přirozeně doplňují. Pohled dovnitř, na obyčejné události, postupně proměňuje byt na autonomní svět představ a melodií. Film je tak manifestem tvorby jako úniku z jinak zavřeného světa. Vznikající přátelství s nadsázkou otevírá obecnější otázky lidské potřeby společenské interakce a sdílení života.