CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Jan Foukal

Jan Foukal
Jan Foukal se narodil Praze. Vystudoval Arcibiskupské gymnázium, publicistiku a dokumentární tvorbu na FAMU. Filmem Ahoj Babu uvádí videoterapii jako korekční prostředek sebereflexe, a možnou funkční podobu arteterapie. Absolvoval dokumentem Poslední přednáška Egona Bondyho. Autorské snímky tvoří ve společnosti "homevideofilm". Provozuje iniciativu "kinootevřeno" na obnovu a znovuotevírání projekčních prostorů. Pod pseudonymem Johannes Benz píše a produkuje písně. Hraje v kapele Diktát. Zdroj: www.dafilms.cz

Výpis filmů autora

Amerika

Amerika

Jan Foukal / Česká republika / 2015 / 70 min. 0 sec.

Sofistikovaný portrét trampingu skrze osobní optiku zároveň rekonstruuje i dekonstruuje mýtus českého snu o svobodě. Metaforická Amerika slouží jako prostor pro osobní projekce hlavních hrdinů i jako zástupný zmizelý ráj, jehož časová a prostorová neukotvenost tak trochu šejdrem odkazuje k neurčitému pocitu chybění. V líném pohybu mezi road movie, ryze romantickým filmem a observačním muzikálem se postupně ustalují otázky: Je to hra? Je to na vážno? Nejasná odpověď ale dokonale koresponduje s utopickým světem trampů, kam slova jako fikce a skutečnost vlastně vůbec nepatří. DETAIL:“Jó, jako, ale vy máte nějakou představu o Americe, co my nemáme…” “Ale vy tam máte country!” “Máme country, jo… Ale vaše country je jiný než naše country. Je to víc romantický, to ti řeknu…"

Poslední přednáška Egona Bondyho

Poslední přednáška Egona Bondyho

Jan Foukal / Česká republika / 2009 / 32 min. 0 sec.

Filmaři natáčeli s filozofem a básníkem Egonem Bondym v jeho bytě na bratislavském sídlišti a po filozofově smrti, která záznamy proměnila v poslední, je spojili s fragmenty divadelní inscenace, aby v zrcadlení přednášky s představením mohlo myšlení pokračovat dál.

Sami doma

Sami doma

Jan Foukal / Česká republika / 2022 / 74 min. 0 sec.

Na půdorysu jednoho pražského bytu (2+kk) čerství spolubydlící nehledají východisko lockdownu, který se tím stává spíše kulisou za okny. Formou všudypřítomné ruční kamery se odhaluje realita (ne)plynoucího času pandemie. Zatímco se protagonisté vzájemně odhalují a svěřují z předešlých nenaplněných vztahů, pozorujeme, jak se v domácnosti přirozeně doplňují. Pohled dovnitř, na obyčejné události, postupně proměňuje byt na autonomní svět představ a melodií. Film je tak manifestem tvorby jako úniku z jinak zavřeného světa. Vznikající přátelství s nadsázkou otevírá obecnější otázky lidské potřeby společenské interakce a sdílení života.

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme