Jan Bušta
Výpis filmů autora
á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN
Jan Bušta / Česká republika / 2022 / 77 min. 0 sec.
Dětský film o největší hromadné sebevraždě 20. století rekonstruuje událost z roku 1978. Reverend Jim Jones přiměl téměř tisícovku stoupenců a stoupenkyň své sekty Chrám lidu, aby v osadě Jonestown v jihoamerické Guyaně vypili jed. Třetina z nich byly děti. Jan Bušta dává sadistům, voyerům a nekrofilům minutu na to, aby opustili kinosál. Jeho sebereflexivní dokument, který je výsledkem desetiletého časosběrného natáčení, nevyobrazuje drastické scény. Za zvuků audionahrávky z osudného dne sleduje koláž dětských přízraků, z jejichž úst zaznívá kázání o úniku před zkažeností světa.„Ve svém debutovém filmu nám Jan Bušta ‚v přímém přenosu‘ přináší elektrizující zážitek z demagogie a manipulace.á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN je také cinefilní poctou milníkům filmového experimentu, ‚demagogicky manipulující‘ se všemi aspekty filmového vyprávění a očekáváním publika.“---Zdroj citátu: https://www.filmcenter.cz/files/files/1645626325_czech-documentaries-2021-2022.pdf
Televise bude!
Jan Bušta / Česká republika / 2014 / 55 min. 0 sec.
Ohebný, mocný a naivní. Osudy tří mužů se protnou při zahájení československého televizního vysílání. Ambiciózní herec František Filipovský (Martin Matejka) netuší, že jeho nezávazná improvizace na téma „lakomec" vstoupí do dějin. Pro ministra informací Václava Kopeckého (Pavel Nečas) je to chvíle plná nervozity: přesvědčí soudruhy, že televizní vysílání je zlaté vejce komunistické propagandy? Mladý televizní technik (Braňo Holiček) je „přenosem obrazu a zvuku na dálku" fascinován – má práci, o jaké se mu ani nesnilo. Může si ale člověk plnit své sny v komunistickém Československu 50. let a nezaplést se přitom s režimem? Kdo z nich si televizi nejvíce podmaní? A koho si podmaní televize? V roce 1953 pár desítek přijímačů v Praze, o dekádu později miliony diváků v celé zemi. Rodí se televizní národ!
Doporučuje knihy:
Kinematografie zapomnění
Štěpán Hulík
česky / 2011 / 475 stran
Knihy zachycuje, jak se po období pražského jara a úspěších českých filmařů vpád okupačních armád a následné změny ve vedení strany a státu podepsaly na dalším vývoji československé kinematografie a jak se proměnilo fungování Filmového studia Barrandov. Druhou část knihy tvoří dvě desítky rozhovorů s domácími filmaři - režiséry, scénáristy, kameramany a produkčními a fotografická příloha obsahující mj. archivní dokumenty z archivu Filmového studia Barrandov. | Monografie je prvním odborným pokusem o zmapování československé kinematografie v přelomovém období konce reformního procesu roku 1968 a počátku normalizace.
Metropolis
Thomas Elsaesser
česky / 2007 / 109 stran
Studie o mistrovském filmovém díle science fiction režiséra Fritze Langa Metropolis a jeho vlivu na další filmovou tvorbu.