Ivan Ostrochovský
Výpis filmů autora
FREM
Viera Čákanyová / Slovensko, Česká republika / 2019 / 73 min. 0 sec.
Film je reakcí na současnou vlnu posthumanistického uvažování způsobeného rozvojem technologií a umělé inteligence stejně jako klimatickou krizí. Lidský druh si začíná uvědomovat svou nedůležitost a pomíjivost a lidská identita se ocitá v krizi. Snímek FREM se pokouší tento pocit reflektovat a vytváří odlidštěný a odcizený pohled na krajinu a přírodu za hranicemi lidského vnímání skutečnosti. Kusé myšlenky a útržky dialogů, různorodá hudba přerušovaná ruchy a glitchy a zdánlivě zmatená, neukotvená kamera vytvářejí znepokojivou filozofickou úvahu nad limity antropocentrického myšlení. „Natáčení tohoto filmu byla v každém ohledu extrémní zkušenost, a to nejen fyzická, protože jsme točili na Antarktidě. Musela jsem myslet nemyslitelné. Nechat za sebou vězení antropomorfismu. Přestat být člověkem.“ V. Čákanyová
Koza
Ivan Ostrochovský / Slovensko, Česká republika / 2015 / 75 min. 0 sec.
Na pomezí dokumentu a hraného filmu se pohybuje portrét boxera Petera „Kozy“ Baláže. Film sleduje autentická prostředí, samotný minimalistický příběh je ale smyšlený a většina scén inscenovaná. Snímek je založený na vizuální síle celkových statických záběrů zachycujících dezolátní prostředí a neméně poničené tělo hlavního protagonisty.
Světloplachost
Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík / Slovensko, Česká republika, Ukrajina / 2023 / 71 min. 0 sec.
Útroby charkovského metra se na jaře 2022 proměnily v experimentální laboratoř. Všechno je tu obráceně, dole je život a bezpečí, nahoře smrt a zkáza. Uprostřed toho všeho vyrůstají děti jako skleníkové květiny. Bez čerstvého vzduchu, bez dne a noci tu svět zamrzl do surreální krajiny, která připomíná spíše film nebo sen. Lyrický portrét života uprostřed války, zařazený do sekce Zvláštní uvedení filmového festivalu v Benátkách, zachycuje společnost v limbu. Na povrchu běsní apokalypsa, svět, který známe, se mění ve vzpomínku, minulost, přelud, v čekárnu bez času, a místo něj nic není.„Proto jsme se rozhodli najít něco, co se nejvíce blíží ‚obyčejnému životu‘, a co nejlépe to zachovat: najít okamžik skutečné lidskosti v době zničující hrůzy.“Citát z portálu Giornate degli Autori.