Helena Třeštíková
Rok narození: 1949
Profese: režisér
Země: Česko
Výpis filmů autora
Mallory
Helena Třeštíková / Česká republika / 2015 / 101 min. 0 sec.
Skrze osobní příběh vykresluje Mallory komplexní portrét společnosti postižené převládající ideologií ekonomického individualismu, maskovaného za morální maximu osobní zodpovědnosti za vlastní osud. Relativní happyend filmu jen podtrhuje paradoxní obraz světa, v němž prohrávat dává větší smysl než vítězit.
René
Helena Třeštíková / Česká republika / 2008 / 83 min. 0 sec.
Helena Třeštíková je autorkou významných časosběrných dokumentů, tedy snímků, které pozorují život vybraných postav v čase a s odstupem jej uzavírají do filmu, což vede k tomu, že vznikají různé dokumenty vzešlé ze stejného materiálu a lze tak pozorovat (skrze film o sobě), co je v dobovém pohledu, kdy je dílo právě dokončeno, podstatné a co ne - po snímku Řekni mi něco o sobě - René (1992) tak můžeme přihlížet pokračování osudu inteligentního kriminálníka René Plášila.
Život s Kašparem
Helena Třeštíková / Česká republika / 2013 / 85 min. 0 sec.
Život jedné z nejvýraznějších osobností českého divadla, Jakuba Špalka, sledovala 23 let dokumentaristka Helena Třeštíková. Vzniklý časosběrný snímek Život s Kašparem je plný lásky k divadlu, která místy hraničí s posedlostí, ale také zvratů v osobním životě hlavního hrdiny. Zachycuje proměnu jednoho ze studentských vůdců sametové revoluce ve čtyřicátníka, který se snaží najít rovnováhu mezi svobodou, odpovědností za druhé a uměleckými zásadami.
Doporučuje knihy:
Generace Jihlava
2014 / 334 stran
Publikace je výsledkem setkání filmových publicistů s režiséry dokumentárních filmů a jejich úvahami na dané téma. Pojítkem jejich rozhovorů je jihlavský Mezinárodní festival dokumentárních filmů a proměna Katedry dokumentární tvorby FAMU.
Kinematografie zapomnění
Štěpán Hulík
česky / 2011 / 475 stran
Knihy zachycuje, jak se po období pražského jara a úspěších českých filmařů vpád okupačních armád a následné změny ve vedení strany a státu podepsaly na dalším vývoji československé kinematografie a jak se proměnilo fungování Filmového studia Barrandov. Druhou část knihy tvoří dvě desítky rozhovorů s domácími filmaři - režiséry, scénáristy, kameramany a produkčními a fotografická příloha obsahující mj. archivní dokumenty z archivu Filmového studia Barrandov. | Monografie je prvním odborným pokusem o zmapování československé kinematografie v přelomovém období konce reformního procesu roku 1968 a počátku normalizace.
Klauzury Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění 2012
2012 / 163 stran
Klauzury Filmové a televizní fakulty AMU 2012V rámci ročníkových klauzur či státních zkoušek bylo na Filmové a televizní fakultě AMU v roce 2012 prezentováno 144 autorských filmů a audiovizuálních instalací, 20 scénářů a 52 fotografických souborů. Pozvání na klauzurní projekce a prezentace přijalo 13 hostů, kteří je reflektovali ve svých textech pro tuto knihu. Nad dvěma pojetími režie – jako autorského gesta a jako uspořádání jednotlivých výrazových prvků – se ve své eseji zamýšlel kritik Antonín Tesař. Do kontextu režisérských vzorů vložil studentské filmy ředitel distribuční společnosti Artcam Přemysl Martinek. Autorský styl a vztah k žánrům analyzovala teoretička a básnířka Mária Ferenčuhová. Na dramaturgické otázky se zaměřila střihačka Jana Vlčková. Příběh, postavy a způsob filmového vyprávění promýšlel programový ředitel karlovarského festivalu Karel Och. Teoretik Pavel Bednaří...