CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Anja Salomonowitz

Anja Salomonowitz
Rakouská režisérka a střihačka Anja Salomonowitzová (1976) zkoumá hranici hraného filmu a dokumentu. Vytvořila snímky Stalo se to krátce předtím (2006, MFDF Ji.hlava 2007) či 727 dní bez Karama (2013, MFDF Ji.hlava 2013), který obdržel cenu Silver Eye 2013.

Výpis filmů autora

727 dní bez Karama

727 dní bez Karama

Anja Salomonowitz / Rakousko / 2013 / 80 min. 0 sec.

Snímek odhalující nesmyslnost rakouské imigrační politiky vůči obyvatelům zemí třetího světa není pouhou kritikou systému. Režisérka Anja Salomonowitzová pomocí příběhových miniatur vícera smíšených manželství či partnerství zpravuje o síle lásky. Hrdiny komponuje do dlouhých, statických záběrů a spojuje jednotným prvkem – žlutou barvou.Emoční jádro kamera nachází v dětských pokojíčcích, neboť právě malí hrdinové jsou vydáni napospas zamilovaným matkám i úřadům; při modlitbě asi desetileté dívenky za návrat nevlastního otce z Afriky běhá mráz po zádech. 

bez náhledu

Nikdy to nepochopíš

Anja Salomonowitz / Rakousko / 2003 / 52 min. 0 sec.

Autorka hledá minulost své rodiny v portrétech tří žen. Každá si válku pamatuje jinak: jedna přežila Osvětim, druhá pomáhala v odboji a třetí mlčela jako většina Rakušanů. Důraz na bílou barvu symbolizuje prázdno, do něhož lze zapsat novou interpretaci paměti. Film získal cenu Prix Regards Neufs na festivalu v Nyonu.

Spát s tygrem

Spát s tygrem

Anja Salomonowitz / Rakousko / 2024 / 107 min. 0 sec.

Životopisný snímek představuje životní dráhu a kariéru jedné z nejvýznamnějších rakouských malířek Marie Lassnig (1919–2014). Skrze své expresivní a gestické malby vynikající svou výraznou barevností zkoumala vlastní tělesnost a je považována za předchůdkyni feministického umění. Nelehké dětství a absentující mateřská láska poznamenaly její celoživotní přístup k mezilidským vztahům, z nichž malířka vycházela jako samotářka oddávající se tvorbě. Citlivý a obrazivě snový film prostoupený skutečnými obrazy Lassnig tematizuje překážky, s nimiž se musí umělkyně vypořádávat v muži ovládaném světě.„Lassnig vlastně celou svou malířskou tvorbou narušovala dualitu tělo/duše, která po tisíciletí ovládala západní filozofii a společnost a jež zakládá dualitu muž/žena; demonstrovala, že poznání může být stejně tak aktem mysli, jako těla.“Zdroj citátu: Artalk

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme