Anja Salomonowitz
Výpis filmů autora
727 dní bez Karama
Anja Salomonowitz / Rakousko / 2013 / 80 min. 0 sec.
Snímek odhalující nesmyslnost rakouské imigrační politiky vůči obyvatelům zemí třetího světa není pouhou kritikou systému. Režisérka Anja Salomonowitzová pomocí příběhových miniatur vícera smíšených manželství či partnerství zpravuje o síle lásky. Hrdiny komponuje do dlouhých, statických záběrů a spojuje jednotným prvkem – žlutou barvou.Emoční jádro kamera nachází v dětských pokojíčcích, neboť právě malí hrdinové jsou vydáni napospas zamilovaným matkám i úřadům; při modlitbě asi desetileté dívenky za návrat nevlastního otce z Afriky běhá mráz po zádech.
Nikdy to nepochopíš
Anja Salomonowitz / Rakousko / 2003 / 52 min. 0 sec.
Autorka hledá minulost své rodiny v portrétech tří žen. Každá si válku pamatuje jinak: jedna přežila Osvětim, druhá pomáhala v odboji a třetí mlčela jako většina Rakušanů. Důraz na bílou barvu symbolizuje prázdno, do něhož lze zapsat novou interpretaci paměti. Film získal cenu Prix Regards Neufs na festivalu v Nyonu.
Spát s tygrem
Anja Salomonowitz / Rakousko / 2024 / 107 min. 0 sec.
Životopisný snímek představuje životní dráhu a kariéru jedné z nejvýznamnějších rakouských malířek Marie Lassnig (1919–2014). Skrze své expresivní a gestické malby vynikající svou výraznou barevností zkoumala vlastní tělesnost a je považována za předchůdkyni feministického umění. Nelehké dětství a absentující mateřská láska poznamenaly její celoživotní přístup k mezilidským vztahům, z nichž malířka vycházela jako samotářka oddávající se tvorbě. Citlivý a obrazivě snový film prostoupený skutečnými obrazy Lassnig tematizuje překážky, s nimiž se musí umělkyně vypořádávat v muži ovládaném světě.„Lassnig vlastně celou svou malířskou tvorbou narušovala dualitu tělo/duše, která po tisíciletí ovládala západní filozofii a společnost a jež zakládá dualitu muž/žena; demonstrovala, že poznání může být stejně tak aktem mysli, jako těla.“Zdroj citátu: Artalk