Alice Tabery
Výpis filmů autora
Adam Ondra: Posunout hranice
Jan Šimánek, Petr Záruba / Česká republika, Itálie / 2022 / 77 min. 0 sec.
Adam Ondra patří mezi nejlepší sportovní lezce na světě. Dechberoucí souhru rukou a nohou předvádí na přírodních skalách i umělých stěnách. Přes tři roky natáčený dokument soustředěně sleduje jeho přípravu na LOH v Tokiu. Několikanásobný mistr světa tráví většinu dnů tréninkem a na dlouhé povídání nemá čas ani povahu. Promlouvá za něj symfonie vyrýsovaných svalů a přítelkyně Iva. Zatímco Adam šplhá do výšin, vyhrává závody a čelí rostoucímu tlaku médií a sponzorů, Iva vlastní lezeckou kariéru obětovala, aby jej mohla jistit ze země. Film intimních lidských detailů a spektakulárních přírodních celků zkoumá hranice fyzické zdatnosti i partnerské blízkosti. „Teprve zapojení Ivy do Adamova příběhu nám umožnilo náš film prohloubit a doplnit o mimosportovní rozměr. A také nahlédnout Adama z jiné perspektivy, přitom od člověka jemu nejbližšího.“ (Petr Záruba) --- Zdroj citátu: https://www.dokrevue.cz/clanky/adam-ondra-posunout-hranice
Atirkül ve světě opravdových mužů
Janyl Jusupjan / Kyrgyzstán, Česká republika, Francie / 2023 / 65 min. 0 sec.
V rozlehlých pláních Kyrgyzstánu pěstují muži skupinový sport s dlouhou tradicí. Cílem hry buzkaši je obrat soupeřící družiny jezdců o trofej v podobě mrtvého kozla a udržet se přitom celou dobu na koňském hřbetě. Do tohoto drsného maskulinního světa vstupuje žena Atirkül s podnikavým duchem a smyslem pro humor. Snímek sleduje všední dny svéhlavé milovnice koní Atirkül, jejíž ambicí je vybudovat vlastní tým hry buzkaši z místních mladých mužů a zachovat tak dědictví svého rodného kraje. Etnografický pohled se přitom střídá s ryze osobním a postupně vyjevuje možnosti překonávání genderových rolí.„Říkají, že to není pro ženy! To mě znejisťuje. Ale nesejde na tom, prostě následuji své srdce.“
Já, herec
Martin Ryšavý / Česká republika / 2024 / 110 min. 0 sec.
Detailní sonda do zkušebního procesu divadelní inscenace Já, Feuerbach podle hry úspěšného německého dramatika Tankreda Dorsta představuje Ivana Řezáče v hlavní roli stárnoucího hereckého mistra. Dokumentární snímek o přípravě inscenace založené na principu divadla na divadle pomocí filmových prostředků zkoumá smysl divadelního umění a v civilních rozhovorech ansámblu mimo role odhaluje, že i herečky a herci samotní často tápou po smyslu své profese. Někdy vtipné a jindy kritické momenty v průběhu přípravy divadelního díla přitom odhalují mnohá úskalí, která přináší kolektivní práce v současné společnosti.