Adam Voneš

Výpis filmů autora

Český žurnál: Výchova k válce
Adéla Komrzý / Česká republika / 2016 / 69 min. 32 sec.
Příspěvek do cyklu Český žurnál sleduje, jak se do našeho prostředí čím dál více vrací vojenský duch. Pokusy obnovit brannou výchovu nebo povinnou vojenskou službu a celkově připravovat národ na příští velkou válku jde ruku v ruce se strachem společnosti z Rusů, muslimů nebo libovolných jiných „nepřátel“. Observační přelet nad kulometným hnízdem českého militarismu se stává groteskní i zneklidňující vojenskou přehlídkou. Lze ji chápat jako zprávu o tom, jak snadno se lidé nechají zmanipulovat médii k paranoii, ale i coby varování před možností, že se extremismus stane součástí školních osnov.„Rozhodla jsem se poznat motivace lidí, kteří se ve jménu míru chystají na válku, a tak jsem začala natáčet kaleidoskopický obraz vzrůstajícího vojenského ducha.“

Český žurnál: Výchova k válce
Adéla Komrzý / Česká republika / 2016 / 67 min. 0 sec.
Branná výchova zmizela ze školních osnov s pádem komunistického režimu, kdy už se zdálo, že „konec historie“ přinese i věčný mír. Obnovený zájem o systémovou přípravu na válečný stav můžeme dávat do souvislosti se zhoršující se mezinárodněpolitickou situací. Svou roli hraje ale také nostalgie po starých krásných, přehledných časech a výkřiky upozorňující na krizi maskulinity ve světě bez jasných kontur. V observačním dokumentu se seznámíme s tím, jaké představy o novodobé branné výchově mají její popularizátoři a popularizátorky. A za jakých podmínek a v jakém myšlenkovém milieu probíhá výchova k válce už dnes. „Do veřejné debaty se slovo ‚válka‘ dostává plíživě a s ostychem, o to nevinněji se na něj však zvyká a žije s ním.“ Zdroj citátu: Dok.revue

The Sound is Innocent
Johana Ožvold / Slovensko, Francie, Česká republika / 2019 / 68 min. 0 sec.
V dokumentární eseji režisérka osobně provází dějinami elektronické a experimentální hudby od předválečných let po současnost. Dějištěm filmu je takřka mytický časoprostor, který slouží současně jako nahrávací studio i muzeum technologických artefaktů, umožňujících autorce hravé uchopení konceptu mluvících hlav. Zvukově a obrazově vrstevnatá výprava k počátkům snah o osvobození a konceptualizaci zvuku je současně rozpravou o podobách, možnostech a perspektivách akustického vztahování se ke světu, v níž se hlasy minulosti neustále překrývají se zvuky budoucnosti. „Hudební dokumenty obvykle staví pomník skladateli, kapele, subkultuře... Já jsem chtěla téma pojmout esejisticky a využít k tomu všechny dostupné prostředky, které film jako AV médium poskytuje." J. Ožvold