Achinette Villamor
Výpis filmů autora
Filipiniana
Khavn De La Cruz / Filipíny / 2015 / 13 min. 0 sec.
Ironická koláž rozvíjí úvahu nad vládci a vůdci, jejich gesty, atributy, vlastnostmi a činy. Obrazy, lavírující mezi věrohodností archivní- ho záznamu a umělostí kašírovaných inscenací s kostýmy, které se stávají hyperbolami typických rysů chování či příznaků moci, jsou radikálně buřičskou hříčkou punkového výrazu. Khavn De la Cruz (1973), filipínský filmař, hudebník a spisovatel, je přední postavou mladé generace filipínské kinematografie. Podílel se na vzniku 47 celovečerních a 112 krátkých filmů a založil Mezinárodní filmový, hudební a literární festival MOV v Quezon City. Kromě několika celovečerních snímků (Kamias: Paměť zapomínání, 1999, MFDF Ji.hlava 2006; Manila ve spárech světla, 2008, MFDF Ji.hlava 2008) byl v roce 2006 na jihlavském festivalu prezentován průřez jeho krátkými filmy v sekci Průhledná bytost. „Přeskupit, přepsat, znovu přečíst hybridní dějiny mé domoviny pomocí poničených ikon a scénografií, které stvrzují, stejně jako vyvracejí zažitou mytologii.“
Milosrdenství: Poslední tajemství Krista Upíra
Khavn De La Cruz / Filipíny / 2013 / 70 min. 0 sec.
Režisér Khavn de la Cruz tvrdí, že Milosrdenství vzniklo během jeho čtyřdenní cesty po Filipínách. Významný experimentální tvůrce zachytil svou rodnou zem skrze krvavě rudý kamerový filtr a násilnické obrazy kohoutích zápasů či sebemrskačského obřadu doprovodil neméně krvelačnými halucinačními voice overy. Filipínskou kulturu bolesti a utrpení nás Khavn nechává vnímat krví podlitým pohledem. I kdyby nebyla většina filmu snímaná přes červený filtr, rudá barva by patrně v obraze i tak převládala.
Mondomanila aneb Jak jsem si učísl vlasy po dlouhé cestě
Khavn De La Cruz / Německo, Filipíny / 2012 / 72 min. 0 sec.
Ubožáci, vandráci, feťáci, rappeři, podvodníci, překupníci, skřeti a blázni. Epochální panoptikum duchů a přeludů z podsvětí manilských slumů tvoří neurvalou freak show. Prostituce, hlad, pedofilie, zločin – základní složky rozkošnické travestie, stylové gangsterky, lo-fi muzikálu, kruté stínové hry bez hrdinů a hodnot. Nespoutané barevné orgie a deformace obrazu rozhojňují estetiku hnusu a opovržení. Khavn se vrací na místo činu s rozkoší filmového brutalisty.