08.09. - 10.09. Hranice filmu - anatomie zločinu

 

Dusivé atmosféry, zajímavé techniky provedení, řada stále nezodpovězených otázek a ne vždy zvrácený psychologický obraz pachatele představují ideální klima pro příběh a drama, ať už ve zpravodajství, dokumentárním nebo hraném filmu. Spisovatel Gilbert Keith Chesterton propojil principy zločinu a umění zcela přímočaře, když napsal: „Zločinec je kreativní umělec, detektiv pak jeho kritik.“ Zločin narušující zaběhlé konvence, vzorce myšlení i představivosti tak může být analogií principů filmového umění. Jak tedy prostupuje film zločinem a zločin filmem?

 

Hranice filmu - Anatomie zločinu prozkoumají nejen explozi pocitů a efektů, které zločin vyvolává, ale zaměří se také na tvořivé umělecké postupy a principy, kterým příběhy zločinu otevírají prostor, a představí i různorodé právní i historické explikace vztahu filmu a zločinu. Od anatomie zločinu k anatomii umění a zase zpět.

 

Jak funguje zločin v dokumentu a jak ve hraném filmu? Hledá film návody ke ztvárnění zločinu v reálných kauzách, nebo se zločinci inspirují filmem? Můžeme sledováním filmu nebo jeho natáčením páchat zločin? Je experimentální film zločinem vůči klasickému filmovému jazyku? Existují etické hranice pro filmový zločin? Mohou být brutalita a surovost filmovou zkratkou?

… letošní Hranice filmu budou hledat odpovědi na tyto otázky a spoustu dalších.

 


INFORMACE   |   PROGRAM   |   PŘIHLÁŠKA

Filmy budou promítány s českymi titulky a diskuse se zahraničními hosty tlumočeny do češtiny.

  • Termín:
    8. – 10. září 2017
  • Místo konání:
    Praha, kinosál FAMU, Smetanovo nábřeží 2
  • Účastnický poplatek:
    • Plná cena: 1.200 Kč
    • Zlevněná: 600 Kč
      sleva 50 % platí pro studenty, učitele, členy CDF, AČFK a akreditované návštěvníky loňského 20. MFDF Ji.hlava 2016
    • Zdarma: DOC.MANI MFDF Ji.hlava (vyjma Nočních Doc.Manů)
    • ZKOUMEJTE FILM VE DVOU (vztahuje se i na zlevněnou cenu):
      1 + 1 vstup zdarma v případě vyplnění přihlášky do 31. srpna – pozvěte své známé a věnujte jim vstup zdarma, případně se s nimi podělte o vstupné (jméno svého doprovodu prosím uveďte do poznámky v přihlašovacím formuláři)
  • Všichni účastníci Hranic filmu obdrží také:
    • 30denní přístup na DAFilms.cz
    • členskou kartu CDF s roční platností
    • certifikát Hranice filmu

 

Pro více informací či jakékoliv další dotazy se prosím obracejte na mail
hranicefilmu@ji-hlava.cz

 

PROGRAM SEMINÁŘE

PÁTEK 8. 9. 2017 | 18.00 – 23.00

Večer komentovaných projekcí za účasti režisérů filmů

18.00 – 19.00 | Stín (Skyggen, Line Hatland, Norsko, 2013)
První norská žena v roli soukromého detektiva řeší svůj poslední případ.
» Diskuse: Line Hatland, režisérka filmu

19.15 – 21.00 | Nokas (Nokas, Erik Skojldbaerg, Norsko, 2010)
Rekonstrukce největší bankovní loupeže v dějinách Norska.
» Diskuse: Erik Skjoldbaerg, režisér filmu

21.10 – 23.00 | Zákon Helena (Petra Nesvačilová, ČR, 2016)
Aktéři případu gangu Davida Berdycha s odstupem času. Změnilo se něco?
» Diskuse: Petra Nesvačilová, režisérka filmu

 

SOBOTA 9. 9. 2017 | 9.00 – 21.30

9.00 – 9.30 | Registrace účastníků 4. ročníku Hranic Filmu

9.30 – 11.00 | Film-zločin a právo | Ivan David
Různé úhly pohledu na právní interpretace vztahu film-zločin. Může být natočení filmu pokládáno za zločin? Můžeme páchat zločin sledováním filmu? Jak se liší právní perspektivy v dokumentu a ve hraném filmu?

11.00 – 11.15 | Coffee break

11.15 – 12.45 | Historická procházka zločinem ve filmu | Kamil Fila
Jaké všechny filmové žánry se věnují zločinu? Jak se mezi sebou liší a jak se vyvíjejí v čase? Může být zločin filmovým fetišem? Jaké nevšední přístupy k tomuto tématu nalezneme v dějinách kinematografie?

12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)

13.45 – 14.45 | Zločin v dokumentu jako lupa mysli | Line Hatland
Jaké jsou varianty propojení zločinu a mysli? Co vlastně dokáže zachytit dokument? Dokáže zločin v dokumentu zpřítomnit pouhé rozpomínání mluvících hlav? Představuje zločin pro dokument příležitost?

14.45 – 15.00 | Coffe break

15.00 – 16.00 | Jak na Gangstery? | Petra Nesvačilová
Jak se točí osobní dokument o gangsterech? Jak se dostat k bývalým vězňům a rozkrýt strukturu fungování celého gangu? Čeho lze dosáhnout dokumentární výpovědí, která nerozplétá detektivní příběh, ale sleduje pachatele s odstupem doby?

16.15 – 17.30 | Zločin (ve) filmové řeči | Andrea Slováková
Jak filmová řeč objevně pracuje s motivem zločinu? Jak používá dekonstrukci filmového materiálu či digitálního obrazu a žánrových konvencí k poukazu na nečekané způsoby vtělení zločinu do světa filmu? Je experimentálního film zločinem vůči „klasickému“ filmovému jazyku? Proč ve filmu Outer Space Petera Tscherkasského, hlavní hrdinku ohrožuje samotný filmový pás i prvky filmu samotné?

17.30 – 18.30 | Přestávka na večeři (není součástí programu)

18.30 – 20.00 | Dokument jako očité svědectví zločinu | Zaradasht Ahmed
Co pro autory a diváky znamená natočit dokument, který je očitým svědectvím probíhajícího bezpráví a zločinu? Jaká jsou jeho etická úskalí a jakou metodu může dokumentarista použít? Kde se pak ve střižně bere příběh? Režisér odhalí komplikace, kterým čelil při natáčení svého oceňovaného snímku Není úniku.

20.00 – 21.30 | Není úniku | Zaradasht Ahmed
Komentovaná projekce filmu, analytický výklad a diskuse s režisérem.
Není úniku (Nowhere to Hide, Zaradasht Ahmed, Norsko, Švédsko, Irák, 2016).

 

NEDĚLE 10. 9. 2017 | 9.30 – 18.15

9.30 – 11.00 | Zahradnictví v modrém stínu | Viktor Tauš
Jak vypadala režijní práce na seriálu Modré stíny?Kam lze formálně posunout seriálový scénář režií? Mohou být brutalita a surovost funkčními stavebními prvky filmu? A jaké klima vytváří politické okolnosti – zločin doby – v trilogii Zahradnictví? Jak se zde protíná režijní a producentská zkušenost?

11.00 – 11.15 | Coffee break

11.15 – 12.45 | Psát scénář, osnovat zločin | Erik Skjoldbjærg
Jak se píše scénář zločinu? Jaké klíčové prvky je třeba dostat do hry? Kde vzniká psychologie postav – má vyrůstat z příběhu? Jak se liší psaní scénáře thrilleru, detektivky, kriminálky, gangsterky či politického dramatu?

12.45 – 13.45 | Přestávka na oběd (není součástí programu)

13.45 – 15.15 | V Okupaci | Erik Skjoldbjærg
Komentovaná projekce vybraných epizod první série seriálu Okupace(Okkupert, Norsko, Francie, Švédsko, 2015-17)

15.15 – 15.30 | Coffee break

15.30 – 17.00 | Jak vznikala Okupace aneb zločin na druhou | Erik Skjoldbjærg
Jak vznikal kontroverzní norský seriál? Jak se na projektu podílel spisovatel Jo Nesbo? Narazili autoři na odpor ruských či norských oficiálních autorit? Z jakých tradic a žánrů seriál čerpá?

17.00 – 17.15 | Sklenka vína

17.15 – 18.15 | Diskuse s účastníky semináře, zhodnocení a předávání certifikátů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



zpět na výpis

Realizováno za podpory:                                                                                                                                 
                                  

 

 Dále spolupracujeme s: