Vydavatelství: Casablanca
Počet stran: 348
ISBN: 978-80-87292-33-4
CDF katalogizace: 791.4 Filmová teorie a kritika
Signatura: 791.4/1548/KOP
Předmětová hesla: Film; Televize; Vliv médií

Byla-nebyla československá perestrojka/přestavba… Sovětský pokus o reformu či resuscitaci systému, zosobněný Michailem Gorbačovem, novým generálním tajemníkem ÚV KSSS (1985), se u nás ve 2. polovině 80. let dočkal specifické (sémantické) adaptace. Představitelé KSČ měli k reformnímu programu, importovanému sice přímo z Moskvy, ale vědomě inspirovanému pražským jarem, silně schizoidní poměr. Vzhledem k tomu, že se jednalo o poměrně dynamický a turbulentní časový úsek, kdy se atmosféra na politické a „kulturní frontě rychle měnila, není snadné těch několik málo přestavbových let definovat. K dispozici máme nepřeberné množství zpravidla nespolehlivých (vnitřně i vzájemně rozporných) osobních vzpomínek jednotlivců. Odborná historiografie dosud nevyprodukovala mnoho pokusů o ucelenější pohled na dobu a fenomén přestavby. Zcela navíc pomíjela prameny z popkulturní oblasti, film i televizi, o jejichž významu a vlivu přitom nemůže být pochyb.

Pátý díl řady Film a dějiny se zaměřuje právě na film a televizi po roce 1985. Publikaci po úvodní historické kontextové studii uvozuje oddíl věnovaný u nás prakticky neznámým dějinám sovětské „filmové“ perestrojky jako předobrazu, podle nějž měly probíhat změny i u nás. Další dva oddíly se věnují samotné situaci v českém hraném filmu a televizi, a to zejména otázce, jakou povahu měla česká „filmová přestavba“, zda v československých audiovizuálních médiích opravdu probíhaly procesy srovnatelné s těmi sovětskými, a tedy zda se dá v česk(oslovensk)ém prostředí vůbec o přestavbě mluvit. (zdroj: knihydobrovsky.cz)

Film a dějiny 5: Perestrojka/přestavba

Rezervace:
K rezervování knih je třeba být přihlášen, pokud nemáte uživatelský účet, je třeba se registrovat.