Cinepur 83/2012

Originální název: Cinepur 83/2012
Jazyk: česky
Rok vydání: 2012
Vydavatelství: Sdružení přátel Cinepuru
Počet stran: 81
ISBN: 1213-516X
CDF katalogizace: P Periodicals
Signatura: P/1411
Předmětová hesla: filmová kritika; Recenze; rozhovory; digitalní média

Film je od svého vzniku definován dynamikou mezi intencemi jednotlivých tvůrců a technologickým pozadím média, jež jim je umožňuje vyjádřit. Filmaři jsou závislí na finančních možnostech produkčních společností; na citlivosti materiálu, kvalitě objektivů a hmotnosti kamer; na idealismu, chytrosti a odvaze distributorů; na kapacitních možnostech sítě kin, strategii televizních dramaturgů a poskytovatelů home videa; na obětavosti promítačů, citlivosti domácích obrazovek a míře rozšíření nejrůznějších typů přehrávacích přístrojů. Digitalizace filmu – odklon fotografických obrazů, jež vznikají chemickou reakcí při kontaktu světla a filmového pásu, k záběrům generovaným komputačním procesem – nepřináší jen filosoficky znepokojivou skutečnost, že filmové obrazy už v budoucnu nebude možné považovat za světelné otisky reality. Spolu se změnami ve způsobu natáčení filmů, souvisejícím přechodem od 35mm kopií k projekcím z digitálních nosičů i mnohem snadnější šiřitelnosti snímků, jež se proměnily v soubory dat, se zdá digitalizace proměňovat celou povahu filmu jako média a kinematografie jako průmyslu. Projeví se tyto – pro návštěvníky kin zatím nepozorovatelné – změny i v povaze filmu coby umění? Právě těmito otázkami začíná úvodní reflexe Dennise Vettera, mladého filmového kritika, dramaturga festivalu japonských filmů a promítače z Frankfurtu nad Mohanem, který ve svém textu kombinuje nostalgii po klasické „materiální“ kinematografii s výčtem negativ, jež zatím digitalizace přinesla: narušení zaběhaných standardů filmové distribuce a dramaturgie, omezení nezávislosti a manévrovacího prostoru malých kin, posun k větší sterilitě a neosobní automatizaci filmových představení i další prohloubení propasti mezi filmovým publikem a filmovými profesionály. Joachim Lepastier v následujícím příspěvku analyzuje efekt, který odlišné charakteristiky záběrů z digitálních kamer – chirurgicky ostré detaily, kovově chladná barevnost a ploché světlo, které je zaplavuje – ovlivňují naše vnímání historických filmů. Od malířsky komponovaných výhledů do uplynulých dob, jež připomínaly z podvědomí vyvolanou vzpomínku, nabízejí současné RED kamery obrazy, jež stírají rozdíl mezi kostýmními dramaty a televizním zpravodajstvím. V rozhovoru Jakuba Felcmana se pak (nejen) k digitalizaci vyjadřuje jeden ze spoluautorů vizuální podoby francouzské Nové vlny – belgický kameraman Willy Kurant, který v něm upozorňuje na nebezpečnou tendenci současné kameramanské „digi-generace“ příliš se spoléhat na postprodukční úpravy nasnímaného materiálu. Článek Ondřeje Šíra naproti tomu rozebírá digitalizaci z hlediska provozovatelů malých jednosálových kin, pro něž tento proces na jednu stranu představuje v podstatě jedinou možnost další existence, ale zároveň mnohým z nich hrozí tím, že je zbaví tradiční pozice lokálních kulturních center. Téma uzavírá text Přemysla Martinka, který digitalizaci využívá jako záminku k úvaze nad budoucností domácí kinodistribuce i české kinematografie a její veřejné podpory. V tomto čísle mimo jiné najdete... Underground Film Journal (Matěj Nytra, web) • Bourneův odkaz / Superhrdina, který si letí pro prášky (Táňa Zabloudilová, kritika) • Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků (Kamila Boháčková, český talent) • Nic magického není nepravděpodobné / Rozhovor s Vimukthim Jayasundarou (Matěj Nytra, rozhovor) • Karlovy Vary 2012 / Spoléhání na reputaci (Michal Procházka, report) • Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie (Jiří Flígl, fenomén) • a další.



Cinepur 83/2012


Rezervace:
K rezervování knih je třeba být přihlášen, pokud nemáte uživatelský účet, je třeba se registrovat.
Knihy podle abecedy
...ABCČDEFGHCHIÍJKLMNOPRŘSŠTUÚVWYZŽ

Realizováno za podpory:                                                                                                                                 
                   

 

 Dále spolupracujeme s: