CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Imitace života

I v tomhle snímku pracuje Mike Hoolboom s dějinami filmu, tedy s materiálem nevyvázaným z interpretací. Výřezy z filmů neexistují o sobě, ale jsou vrstveny s respektem k vývojovým souvislostem. Osou skladby je i vědomí přetlačujících se obrazů (vrstvení jako mizení).
Na začátku je hollywoodský film a jeho velké vyprávění, podstatným okrajem rodinné snímky, dokumenty a vědecké filmy. Tím je Hoolboomův meta-film originálním komentářem k situaci dějin filmu (různice) - obrazoborectví v přístupu k filmovému dějepisu je pak pokusem o resuscitaci odumírajících obrazů. Poetické se snoubí s politickým. Politickým je index zapomenutých, ale nemizících obrazů filmů impérií, té věčné koloniální zbraně, obrazů importovaných ideologií. Poetickým jsou emoce a naladění, kdy především umění skladby je duší imaginativní mezery mezi světlem a tmou.
Kritika připomíná, že se Hoolboomův film pohybuje v poli mezi odvážnou poetikou Dereka Jarmana a politickou odvahou Piera Paola Pasoliniho. Jeho filmová esej má ještě jeden základ: psychoanalýzu. Zážitek z dětství, nezatížené první vidění obrazů komentují Freudovo (a Lacanovo) přemýšlení o způsobu, jak lidé transformují své vlastní dětské vzpomínky, jak je zkřivují stárnoucí pamětí, ale tyto nepřestávají být autentickými.
Zároveň nám Hoolboom jako vypravěč říká, že pohybující se obraz narušil vědomí smrti. Jako by převzal její úlohu: byla-li smrt jakýmsi protestem k životu a snu o věčnosti v něm, tak film svým uchováváním toho, co se ztrácí, fixací všeho, co nejdříve muselo zmrtvět, uvádí smrt do věčnosti - nikoli film-zachování života, ale film-věčná smrt. Znovu se musíme naučit skutečně zemřít, odpoutat se od vlastního obrazu. Barevný a černobílý materiál pracují spolu. Zrnitý osmimilimetrový film destruuje ateliérové předstírání, titulky a ironická zvuková stopa odrážejí možnosti filmové eseje.
Imitace života (v množném čísle) se skládá z deseti kapitol, každá je nesena zvolenou intonací a jednotným kinematografickým stylem. Kapitoly-kostnice: V budoucnosti (In the Future), Jack, Poslední myšlenky (Last Thoughts), Portrét (Portrait), Tajemství (Secret), V mém voze (In My Car), Hra (The Game), Odlupování (Scaling), Imitace života (Imitation of Life), Déšť (Rain).

Základní informace

Režisér: Mike Hoolboom

Originální název: Imitations of life

Země původu: Kanada

Rok výroby: 2003

Stopáž: 76 min. 0 sec.

Barva: Barevný

Jazyk: angličtina

Jazyk titulků: Bez titulků

Producent: Mike Hoolboom

Scénář: Mike Hoolboom

Střih: Dennis Day, Robert Kennedy, Ross Turnbull, Mark Karbusicky

Zvuk: Mike Hoolboom

Hudba: Earle Peach

ikona šipkazpět
PŘEHRÁVAT FILMY MOHOU POUZE PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELÉ Z CENTRA DOKUMENTÁRNÍHO FILMU V JIHLAVĚ.

Podobné filmy

¡O no coronado!

¡O no coronado!

Craig Baldwin / Spojené státy / 1992 / 40 min. 0 sec.

Dobyvatelská kronika rekonstruuje španělskou invazi do zemí amerického jihozápadu v první polovině 16. století, rozplétá kontexty, motivace, mýty a historické události a z kritické perspektivy a se značnou ironií buduje epickou ságu obsazení a ovládnutí území, na níž navazuje polemiku se snahami umístit do této oblasti jaderný odpad.V různých podobách zdůrazňuje vztah historické roviny k současnosti – když se rýsují paneláky na pozadí louky, kde se odehrává původní, pro film natočená historická rekonstrukce, anebo když jsou na Coronada dotazováni turisté.

... až na věky

... až na věky

Pavel Koutecký / Česká republika / 1998 / 14 min. 0 sec.

Manželství je cesta do budoucnosti, milenci se od svatebního oltáře v dokumentárních pasážích Pavla Kouteckého vydávají do animovaného světa Michaely Pavlátové. Rozkvetlá přítomnost jedné duše a dvou těl se mění ve vyprahlou ledovou poušť oddělených ložnic, deziluze a pastí.

... když se zrovna nedíváš

... když se zrovna nedíváš

Phie Ambo / Dánsko / 2017 / 84 min. 0 sec.

Elektron se při Youngově experimentu chová jinak, pokud je pokus zaznamenáván. Axiomu z kvantové fyziky podřídila natáčení dokumentaristka usilující zachytit vědou nepostihnutelné projevy lidského vědomí ve fyzickém světě. A po cestě dospěla k otázce: Komunikuje vzájemně voda, když to lidé nevidí?

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme