CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Marouan Omara

Marouan Omara
Egyptský fotograf a filmař Marouan Omara se ve své práci zabývá zachycováním událostí provázejících proměnu jeho rodné země po převratu roku 2011. Věhlas mu získal dokument Ořez (2012) o fungování novinového deníku Al-Ahram.

Výpis filmů autora

Návštěva

Návštěva

Nadia Mounier, Marouan Omara / Německo, Egypt / 2015 / 43 min. 0 sec.

Do egyptské vesnice přijíždí pár let po revoluci inspekční tým Světové banky, aby zhodnotil, jak probíhá transformace ve způsobu zemědělského hospodaření po politickém převratu. Vše zaznamenává obligátní televizní štáb. Sledujeme stavbu odvodňovacího kanálu, navštívíme místní muzeum. Vše je zdánlivě tak, jak má být. Autoři dokumentu však nechávají kameru zapnutou i tehdy, kdy televizní štáby končí. Oficiální záznam tak doplňuje pohled mimo záběr, členové televizního štábu jsou jen jedněmi z aktérů filmu. Z pečlivě aranžované scény se stává absurdní oživlý obraz reklamního vyznění.DETAIL:Reportérka v oděvu, který až na obličej zahaluje většinu jejího těla, zpovídá jednu z místních žen. Pozoruhodný je na výjevu jeden detail: na přední části reportérčina hávu jsou vyšity figury západních žen v odhalujících šatech.

Ořez

Ořez

Johanna Domke, Marouan Omara / Německo, Egypt / 2013 / 47 min. 0 sec.

CROP je inovativní dokument zabývající se účinkem obrazů během Egyptské revoluce v roce 2011. Ve filmu neuvidíte žádné záběry z průběhu revoluce, ale dění v redakci nejstarších a nejvlivnějších státních novin Al Ahram. Pomocí sledu pečlivě poskládaných záběrů sledujeme dění uvnitř budovy, od nevyššího vedení až po nejposlednějšího zaměstnance. Ústředním tématem je příběh fotografa, který propásl revoluci kvůli svému pobytu v nemocnici. Vypráví o svých osobních zkušenostech s nekalými mediálními praktikami starého režimu.

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme